Monday, October 3, 2011

bila dunia dah makin cangih mangih

assalammualaikum ^^

skarang nie dunia dah banyak berubah, moden & canggih manggih, internet di hujung jari, bak kata orang "skarang nie dunia tanpa sempadan" & sekarang nie juge xde perkara yang mustahil. 

disebabkan oleh itu, sesetengah dari kita xpenah mengenal erti kesusahan, celik mata hidup dah senang lenang, mewah ! nak ape saje semua ada, daripada makanan, ckp jer nak makan ape western food ? chinese food ? japanese food ? boleh dpt kt mana2 je. keperluan laen contohnye laptop. mcm2 jenama, cume pilih je, murah mahal sume ada. pakaian pulak ? bukak je internet, tggu pilih, bayar, perkhidmatan pos terus ke rumah pulak tu. 

tapi manusia xpernah puas, xpernah cukup, xpernah bersyukur. kufur pada nikmat yang Allah SWT berikan. hari2 mengeluh, ini xkena itu xkena. jalan jem menyumpah ! barang naik menyumpah ! xdpt bonus menyumpah ! senang kate xde menda yang betul kat mata kite, mulut pulak gatal menyumpah xkecoh pulak satu negara kan ??? mungkin nak tunjuk terer kot. tapi hairan pulak biler dapat bonus sebulan gaji pandai pulak senyap ? harga barang turun senyap ? bila dapat subsidi itu ini senyap ? 

kebanyakan dari kite hanya pandai mengutuk, hanya pandai kondem. tapi siapa kita nie ? siapa ? adakah kite pernah memberi sumbangan dalam membangunkan atau mengharumkan nama negara ? hebat sangat ke kita nie sampai nak mengutuk orang yang bersusah payah memberi kesenangan kepada kite sampaikan kite hidup senang lenang sekarang nie, nak belajar senang, pegi shopping senang, berfesbuk senang, berblogging senang ? tapi kenapa kite xpernah bersyukur dengan rahmat dan nikmat yang allah SWT berikan kepada kite ? ini ke cara kita membalas budi ? 

kalau kita rasa kita susah, bagaimana dengan nie ?

sedangkan negara kita mcm nie...

 susah macam mana sekalipun kita, ingatlah bahwa masih ada orang yang lebih susah berbanding kita, bersyukurlah dengan nikmat ya allah SWT berikan. 

Allah  Ta’ala berfirman yang ertinya, “Karena itu, ingatlah kamu kepada-Ku niscaya Aku ingat pula kepadamu, dan bersyukurlah kepada-Ku dan janganlah kamu kufur terhadap (nikmat)-Ku.” (QS. 2: 152)

p/s : sekadar renungan, salah silap mohon ampun dan maaf :D

4 comments:

SweetOuju said...

good entry, dear!!

i like~~

gadis oren said...

@sweetouju, tenkiuu dear :)

Cik fYa said...

ewa....

gadis oren said...

@cik fya,yer syg :)