Wednesday, February 15, 2012

jenis-jenis fobia .

assalamualaikum >.<




setiap orang konfem akan ade fobia/rasa takot pada sesuatu perkara, macam aku pun ade jugak . hehehe . so aku nk share ngan korang jenis-jenis fobia dengan maksudnyer sekali .

  1. achluophobia : fobia pada kegelapan , biasenyer berlaku waktu nk tidur, nie kalau tidur mesti nk bukak lampu jer .
  2. acrophobia : fobia pada ketinggian , salah 1 fobia yg aku alami sendiri , jawabnyer kalu duduk kt tempat tinggi mmg xtgok bawah dah , gayat ! pastu terbayang if terjatuh mesti berderai otak , eeuww .
  3. ailurophobia : fobia pada kucing, yang nie selalu tgok, sepupu ade sorang yang siyesly takot giler kt kucing , sampai tahap kalau ade kucing lalu dye akan melompat sbb takot punyer pasal. huhuhu . lawak jer :D sbb ape lawak ? sbb aku xtakot kucing . hehehe :)
  4. amaxophobia : fobia menaiki kereta . haih cmne tu ? 
  5. androphobia : fobia pada lelaki . hurm , aku rase mesti pempuan kot yang akan ade fobia cmnie , melibatkan sejarah silam , kene pukul , rogol or di permainkan . nie pendapat aku laa . 
  6. astraphobia/astrapophobia : fobia pada petir atau kilat . aku pun ade jugak rase takot pada petir & kilat , coz aku takot petir tu kene kt aku . so biler ade kilat or petir , mmg akan terkejut , pastu jantung akan berdegup laju , pastu automatik tutup mata & tangan akan pekup telinga.
  7. hemophobia or hemaphobia or hematophobia : fobia pada darah, tengok darah jer rase nak pitam, aku pun xley gak tengok darah yang mengalir byk dari luka , sbb aku akan rase saket jgak biler tgok . name jer student nurse . hohoho     

p/s : arini kempunan nak makan sambal petai , sobsobsob :'(

10 comments:

Popkorn said...

korn fobia nak naik lif.. kategori mane eh?

gadis oren said...

aik , ade jugak eh fobia naek lift ? huhu .

Seri Armourezs said...

fobia...errr... rs cm tak penah fobia tp kan penah terkencing dlm suar time nak terjun 10 kaki papan anjal....huhuhuh

tu kategori fobia gak ker? hehehhe

gadis oren said...

hahaha are you serius ? kelakar la seri nie , mungkin lepas pada tu fobia kot ? ke tak ? huhuhuhu

Razif Mokji said...

yg no.7 tu ngeri

gadis oren said...

razif mokji : hehe , taw xpe , sy pun ngeri gak kalu tgok darah . huhu

nurul-rasya said...

<-fobia dengan kucing

poohrist said...

pernah fobia amaxophobia tapi sekarang dah okey..
alhamdullillah

amsyar afiq said...

fobia kat katak takde ke? huuu :D

gadis oren said...

poohrist : awk fobia menaiki kereta ? mesti ada sebab kan ? tp syukur la skang da oke da pun :)

amsyar : fobia nie ade mcm2 jenis , byk sgt , nie yg common jer . hehe