Tuesday, July 17, 2012

aku dan manusia

assalamualaikum..


sebelum tidur rase macam nak taip sesuatu plak, so terhasil lah entry yang korang tengah bace skang :)

duduk sorang2 kadang2 buat aku termenung, kepala ligat berputar. teringat mak abah di kampung, teringat abang2 & kakak, teringatkan anak2 buah. rindu......biarpun aku duduk dekat jer, tapi rindu tak pernah habis. sayang sangat2 kat dorang, satu-satunyer harta dunia akhirat yang aku ada. 

nafas aku tarik perlahan, airmata berlinang aku sapu dengan belakang tangan.

aku manusia biasa, manusia biasa, manusia biasa...

punya hati, punya perasaan.
aku manusia yang penuh dosa, penuh kelemahan.
aku tahu aku cuma insan biasa, bukan mulia.

aku kenal ramai manusia, tapi manusia xpernah kenal siapa aku yang sebenar..

ada yang kenal aku bertahun2 lama, ade yang kenal aku cuma pada suara, ada yang kenal cuma pada nama & ada yang kenal cuma di mukabuku jer.

manusia boleh mengata, mengeji & sebagainyer.
mmg aku hina, buruk, cela di mata manusia, biarlah...asalkan aku xhina di mata allah swt.

aku dipandang kosong & xada langsung rasa hormat untuk aku.
yela aku cuma manusia biasa, bukan mulia.

kau boleh mencari keburukan aku & bandingkan dengan pakaian yang ada pada diri aku, konfem kau berjaya mencari & dapat pulak senaraikan, sungguh !

aku sedih..

manusia dengan mudah mengeji, mencaci sewenang2 tanpa usul periksa. terlalu mengikut perasaan tanpa berfikir tentang perasaan manusia lain yang menanggung kesan dari kejian & cacian kau lemparkan !

tapi xmengapa, aku sabar memujuk diri sendiri..
aku ada jalan takdir aku sendiri & kau dengan jalan takdir kau..

mungkin salah aku sendiri, terlalu yakin..aku sangka aku dah pun temui, tapi rupanyer masih jauh lagi perjalanan yang aku harus tempuhi..

p/s: biarlah manusia xmengenali diri aku, asalkan allah kenal siapa hambaNYA ini..









4 comments:

Fendy said...

sabarlah...manusia memg begitu...

gadis oren said...

sentiasa sabar, walaupun kdg2 tu mengeluh jugak, xpelahh :)

nadia said...

Bersabarlah.
Mungkin manusia itu akan sedar dgn perbuatannya.

gadis oren said...

one day , harap sgt dye akan sedar :) sentiasa berdoa utk kebaikan dia :)