Thursday, March 3, 2011

err antioksidan ? ape tuu ?

assalamualaikum >.< 
adoi malam nie xley tdow plak, giler insomnia menyerang ! huu :P

so tadi aku sempat bwat reserch pasal antioksidan, saje nak tahu sejauh mane antioksidan nie bagus utk kulit & betol ker antioksidan nie mampu mengelakkan berbagai jenis penyakit kronik contohnyer saket jantung, kanser, penyaket mata & Alzheimer dll.

fakta penting yg kowg perlu tahu tentang antioksidan !

ape itu antioksidan ?
  • utk makluman kowg antioksidan merupakan zat yg berfungsi bagi melindungi tubuh dari radikal bebas.
bagaimana antioksidan bertindak terhadap radikal bebas ?
  • antioksidan akan membantu menghentikan kerosakan yg berlaku pada sel2 dlm badan akibat radikal bebas.
ape yg terkandung di dalam antioksidan ?
  • vit A, vit C, vit E, beta kerotin, polipenol .
ape kepentingan antioksidan ?
  • melambatkan proses penuaan.
  • mencegah penyakit yg berkaitan radikal bebas spt kanser, katarak, alzheimer dll.
  • melindungi sel2 dari kerosakan akibat radikal bebas.
  • menjadikan kulit lebih sehat.
10 contoh makanan yang tinggi antioksidan :
  • anggur merah.
  • strawberry
  • blackberries
  • blueberries
  • kurma
  • raspberries
  • plum
  • cherry

note : so cmne ? ade rase nk makan buah byk2 x ? hee :D aku da ade kesedaran kot skang nie, selama nie mak aku duk bebel suh mkn buah byk2. skang baru aku taw knape . huhuhu

6 comments:

Nier Zecter said...

owwhh.. epal xde ker?
slalu mkan epal jer kt umah ni..hehe

gadis oren said...

hee, epal ade jgak lor . yg kt atas 2 10 jenis yg pling byk antioksidan (:

IftiMonstaa said...

erk. sume buah tu payoh nak beli, hahaha

Azie Azra said...

orang merokok tu perlu sangat antioksidan betul kan kan :)

fami said...

hai azie.~ =)

da cmpi sini pulak.

nk gtau ni, antioxidant sebenarnya paling byk dalam buah2an beriklim tropika, bkn mediterannean cam buah2an tu.

contohnya,

1) jambu batu lebih banyak antioxidant dari oren

2) antioxidant dlm manggis adalah yang terbaik dlm dunia, bila dishortlist dari 4 antioxidant terbaik dunia kesihatan

3) antioxidant yang berlebihan tak bagi kesan negatif pun pada badan . in fact, badan kita sgt memerlukan anti oxidant yang byk gile, setiap hari.. dan betul.. lagi2 utk yang merokok

gadis oren said...

yg kt atas 2 cume contoh2 jer , semua buahan2 ade antioksidan sebenarnyer , letih la kalu nk taip sumer jenis buah buahan . huuu (:

fahmi : tengs for adding some fact tentang antioksidan (: