Monday, June 13, 2011

buat baik dibalas baik buat jahat dibalas jahat


assalamualaikum >.<





korang percaye ke "buat baek dibalas baik buat jahat dibalas jahat? mungkin ade yg setuju & mungkin jgak ade yang tak setuju sebab selalunyer "buat baek pun tetap dibalas jahat jugak =.=" . tp bg aku semua nie benar belake, tiada yg salah melainkan yang benar2 belake. hehehe. iye korang sbb allah swt itu maha kaya, maha kuasa, maha adil dan saksama. semua nie peraturan kehidupan. 

kalau tak dibalas didunia, mungkin diakhirat sana nnti insan tu akan mendapat balasan yang setimpal tak kire baek ataupun tak. 

persoalan yang sering timbul " nape saya wat baek tapi sering di zalimi & di balas dengan perkara2 yang tak baek? perlu ker berbuat baek lagi? ".

jawapan " itulah salahnya kite, hanya asyik memikirkan kita, penting diri. buat baikpun kerana kita, bukan kerana Allah taala ".

persoalan lain " ape yang saya akan dapat kalau berbuat baik dengan orang yang telah menzalimi diri saya? ".

jawapan " banyak kebaikan & ganjaran yang kite akan perolehi antaranye dapat menyedarkan & menginsafkan orang yang telah berbuat jahat. hati akan menjadi tenang dan lapang. kemarahan, dendam dan kekecewaan selama ini akan mula terpadam.

note : buat baek berpada-pada, buat jahat jangan sekali. hari ini hari kite,takkan hari esok pun hari kite lagi. renung2kan & selamat beramal. hehehe, peace no war !



No comments: